Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/25907
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПочобут, Н. А.-
dc.contributor.authorPachobut, N.-
dc.date.accessioned2020-12-29T11:39:40Z-
dc.date.available2020-12-29T11:39:40Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationПочобут, Н. А. Музеефикация объектов археологии в Беларуси: от уникального памятника до феномена культуры / Н. А. Почобут // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2020. - № 15. - С. 112-120.ru_RU
dc.identifier.issn2070-1640-
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/25907-
dc.description.abstractМузеефикация памятников археологии в Беларуси рассматривается автором как феномен культуры 2-й пол. ХХ – нач. ХХІ ст. Он зародился в 1930-е гг., пробивался к жизни с конца 1940-х гг. и в 1950-е гг., наконец получил свое наибольшее развитие в 1970–1990-е гг. с созданием ряда филиалов областных музеев и историко-культурных заповедников на основе сохраненных in situ уникальных памятников археологии. В начале 2000-х гг. продолжилось осуществление уже ставших традиционными проектов музеефикации, а в последнее 10-летие происходит переориентация на создание моделей доисторических и средневековых поселений, выполняющих рекреационную функцию. Музеефикация археологического наследия – феномен современной культуры, который работает на сохранение и популяризацию национального историко-культурного наследия в целях развития культуры. Мероприятия, связанные с музеефикацией являются вкладом в устойчивое развитие общества, так как способствуют осмыслению собственной культуры и «диалогу культур» в самом широком смысле его понимания.= Museification of archaeological sites in Belarus is a cultural phenomenon exclusively of the 2nd pol. XX – beginning XXI centuries. It was born in the 1930s and has been making its way to life since the late 1940s. and in the 1950s, it finally received its greatest development in the 1970s and 1990s. with the creation of a number of branches of regional museums and historical and cultural reserves on the basis of unique archeological monuments preserved in situ. In the early 2000s. the implementation of museification projects that have already become traditional continued, and in the last 10 years there has been a reorientation towards creating models of prehistoric and medieval settlements performing a recreational function. Museification is a phenomenon of modern culture that works to preserve and popularize the national historical and cultural heritage in order to develop culture. Activities related to museification are a contribution to the sustainable development of society, as they contribute to the understanding of their own culture and "the dialogue of cultures" in the broadest sense of its understanding.ru_RU
dc.language.isoruru_RU
dc.publisherПолоцкий государственный университетru_RU
dc.relation.ispartofВеснік Полацкага дзяржаўнага ўніверсітэта. Серыя E, Педагагічныя навукіbe_BE
dc.relation.ispartofHerald of Polotsk State University. Series E, Pedagogical Sciencesen_EN
dc.relation.ispartofВестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические наукиru_RU
dc.relation.ispartofseriesСерия E, Педагогические науки;2020. - № 15-
dc.rightsopen accessru_RU
dc.subjectГосударственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Культура. Культурологияru_RU
dc.subjectМузеиru_RU
dc.subjectБеларусьru_RU
dc.subjectМузеефикацияru_RU
dc.subjectАрхеологическое наследиеru_RU
dc.subjectMuseumsru_RU
dc.subjectBelarusru_RU
dc.subjectMuseificationru_RU
dc.subjectArchaeological heritageru_RU
dc.titleМузеефикация объектов археологии в Беларуси: от уникального памятника до феномена культурыru_RU
dc.title.alternativeMuseification of Archaeological Sites in Belarus: From a Unique Monument to a Cultural Phenomenonru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.identifier.udc904:72(476.6)«15/18»-
Appears in Collections:2020, № 15

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
112-120.pdf271.47 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.