Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/33000
Title: | Разработка мероприятий по снижению аварийности в попутном транспортном потоке |
Authors: | Капский, Д. В. Ходоскин, Д. П. Kapskiy, D. Khodoskin, D. |
Other Titles: | Development Of Activities For Reducing Accidents In Following Traffic Stream |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой |
Citation: | Капский, Д. В. Разработка мероприятий по снижению аварийности в попутном транспортном потоке / Д. В. Капский, Д. П. Ходоскин // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия B, Промышленность. Прикладные науки. - 2022. - № 10. - С. 86-91. |
Abstract: | Дорожно-транспортные происшествия (ДТП) с материальным ущербом составляют более 90% от их общего количества, причем суммарные потери от них превышают потери от дорожно-транспортных происшествий с пострадавшими, по экспертным оценкам, практически в 3 раза и продолжают возрастать. Анализ публикаций белорусских, а также ученых стран СНГ (Б.Е. Боровский, В.И. Васильев, А.В. Ноздричев и др.) показывает, что данному направлению внимание уделено недостаточно, по большей мере в контексте решения других задач организации дорожного движения. Зарубежные ученые (G.L. Chang, H. Chen, M.M. Abbas, A.Al-Mudhaffar, Д. Гейзис, Р. Херман и др.) хотя и рассматривали исследуемую проблему как самостоятельную, однако в их работах также отсутствует детальная ее проработка, которая может быть применена к современным условиям Республики Беларусь. В данной статье приведены положения по новым теоретико-методическим основам определения зоны дилеммы (и ее типов), механизма конфликтного взаимодействия лидирующего и ведомого автомобилей при приближении к РПК, новой методики определения зоны дилеммы и практических рекомендаций по нейтрализации действия ее зоны и снижения уровня аварийности в попутном транспортном потоке.= Accidents with material damage account for more than 90% of their total number, and the total losses from them exceed the losses from road traffic accidents with victims, according to expert estimates, by almost 3 times and continue to grow. An analysis of the publications of Belarusian, as well as scientists from the CIS countries (B.E. Borovsky, V.I. Vasiliev, A.V. Nozdrichev, etc.) shows that this direction insufficiently given, at least in the context of solving other problems of traffic management. Foreign scientists (G. L. Chang, H. Chen, M.M. Abbas, A. Al-Mudhaffar, D. Geyzis, R. Herman and others), although they considered the problem under study as an independent one, however, their works also lack a detailed study of it, which can be applied to the modern conditions of the Republic of Belarus. This article presents some provisions on the new theoretical and methodological foundations for determining the dilemma zone (and its types), the mechanism of conflict interaction between the leading and driven vehicles when approaching the RPK, a new methodology for determining the dilemma zone and practical recommendations for neutralizing the effect of the dilemma zone and reducing the accident rate in passing traffic. |
Keywords: | Research Subject Categories::TECHNOLOGY |
URI: | https://elib.psu.by/handle/123456789/33000 |
metadata.dc.rights: | open access |
Appears in Collections: | 2022, № 10 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.