Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/38713
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКежа, Ю. Н.ru_RU
dc.contributor.authorKezha, Y.en_EN
dc.date.accessioned2023-07-27T06:19:34Z-
dc.date.available2023-07-27T06:19:34Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationКежа, Ю. Н. «И колоколы съима у Святыя Софие»: снятие храмовых колоколов в Древней Руси / Ю. Н. Кежа // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия А, Гуманитарные науки. - 2023. - № 2 (67). - С. 30-35. – DOI: 10.52928/2070-1608-2023-67-2-30-35.ru_RU
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/38713-
dc.description.abstractВ статье рассматриваются летописные сообщения, упоминающие о снятии храмовых колоколов в Древ-ней Руси ХI – начала XVI в. Для древнерусского книжника XI–XII вв., который ориентировался на библейскую письменную традицию, колокола выступали в качестве храмовых атрибутов, существенно не отличавшихся от других церковных реликвий. Снятие колоколов с церквей (1066/1067, 1146, 1169 гг.) упоминается в общем кон-тексте разорения древнерусских храмов. Сами храмовые разорения (за исключением сообщения 1146 г.) отождествляются с разграблением Иерусалимского Храма. В период XIV–XVI вв. соборный колокол выступает сим-волом городского сообщества, которое являлось полноценной политической силой. Снятие главного («вечевого») колокола завоевателями свидетельствовало о ликвидации вечевых свобод и политической независимости города.ru_RU
dc.language.isoruru
dc.publisherПолоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкойru_RU
dc.rightsopen access-
dc.title«И колоколы съима у Святыя Софие»: снятие храмовых колоколов в Древней Русиru_RU
dc.title.alternative«И Колоколы Съима У Святыя Софие»: The Removal of the Temple Bells in Ancient Rusru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.citation.spage30ru_RU
dc.citation.epage35ru_RU
dc.identifier.doi10.52928/2070-1608-2023-67-2-30-35-
local.description.annotationThe article deals with chronicle reports mentioning the removal of temple bells in Ancient Rus in the 11th - early 16th centuries. For the ancient Rus scribe of the 11th-12th centuries, who was guided by the biblical written tradition, bells acted as temple attributes that did not differ significantly from other church relics. The removal of bells from churches (1066/1067, 1146, 1169) is mentioned in the general context of the destruction of ancient Rus churches. The temple ruins themselves (with the exception of the report of 1146) are identified with the sacking of the Jerusalem Temple. During the period of the XIV-XVI centuries. the cathedral bell was a symbol of the urban community, which was a full-fledged political force. The removal of the main ("veche") bell by the conquerors testified to the elimination of veche freedoms and the political independence of the city.ru_RU
Appears in Collections:2023, № 2 (67)

Files in This Item:
File SizeFormat 
30-35.pdf839.15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.