Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/38741
Title: | Роль отрицательных конструкций в реализации категории категоричности / некатегоричности в научном тексте |
Authors: | Беликова, Е. А. Belikova, Y. |
Other Titles: | The Role of Negative Constructions in Functioning of the Category of Categoricity / Non-Categoricity in the Scientific Text |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой |
Citation: | Беликова, Е. А. Роль отрицательных конструкций в реализации категории категоричности / некатегоричности в научном тексте / Е. А. Беликова // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия А, Гуманитарные науки. - 2023. - № 3 (68). - С. 9-12. – DOI: 10.52928/2070-1608-2023-68-3-9-12. |
Abstract: | В статье рассматривается роль отрицательных конструкций в реализации коммуникативной категории категоричности / некатегоричности на материале англоязычных научных текстов. В результате анализа вы-делены две группы отрицательных конструкций. Первая группа включает конструкции, которые выступают в качестве маркеров категоричности и акцентируют уверенность автора / говорящего в достоверности полученных выводов или правомерности высказанной критики. Во вторую группу входят отрицательные конструкции, которые встраиваются в высказывание и снижают его резкость, выступая, таким образом, в роли деинтенсификаторов, что подчеркивает заинтересованность участников научного общения в коммуникативном сотрудничестве и кооперативном взаимодействии. Выявлена жанровая специфика количественно-качественной представленности рассматриваемых групп отрицательных конструкций в научном тексте. |
metadata.local.description.annotation: | The article focuses on the role of the negative constructions in functioning of the communicative category of cat-egoricity / non-categoricity in the English-language scientific texts. The analysis reveals two groups of the negative struc-tures. The first group includes negative constructions that act as markers of categoricity and emphasize the author's confidence in reliability of the presented conclusions or legitimacy of the expressed criticism. The second group embraces negative constructions that reduce categoricity of the statement, thus acting as deintensifiers, which emphasizes the in-terest of the participants of scientific communication in cooperation. The study reveals that the quantitative and qualita-tive representation of the analyzed groups of the negative constructions is influenced by the genre of the scientific text. |
URI: | https://elib.psu.by/handle/123456789/38741 |
metadata.dc.rights: | open access |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.52928/2070-1608-2023-68-3-9-12 |
Appears in Collections: | 2023, № 3 (68) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.