Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/38742
Title: Стратегии и тактики персуазивности в лекциях TED экологической тематики
Authors: Лазуркина, А. О.
Чеботарёва, Е. М.
Lazurkina, A.
Chebotareva, E.
Other Titles: Persuasive Strategies and Tactics in Environmental Ted Talks
Issue Date: 2023
Publisher: Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой
Citation: Лазуркина, А. О. Стратегии и тактики персуазивности в лекциях TED экологической тематики / А. О. Лазуркина, Е. М. Чеботарёва // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия А, Гуманитарные науки. - 2023. - № 3 (68). - С. 101-106. – DOI: 10.52928/2070-1608-2023-68-3-101-106.
Abstract: В статье рассмотрены стратегии, тактики и лингвостилистические средства реализации персуазивности в лекциях TED как прототипном речевом жанре массмедийного экологического дискурса: проанализированы особенности жанра TED лекции; выделены две основные коммуникативные стратегии массмедийного экологического дискурса – стратегия популяризации экоориентированных действий и стратегия дискредитации экологически опасных действий, – а также реализующие их группы тактик, в основе которых лежит доминирующий принцип убеждения: преобладание логосного, этосного или пафосного компонентов персуазивности; определены наиболее частотные лингвостилистические средства реализации персуазивности в лекциях TED по климатической и экосистемной проблематикам. Стратегический подход позволил уточнить инструментарий эффективных публичных выступлений в формате TED конференции, который включает, прежде всего, сочетание рациональных и эмоциональных аргументативных стратегий и тактик, формирующих у адресата адекватное экологическое сознание и релевантное экологически грамотное поведение.
metadata.local.description.annotation: The article focuses on strategies, tactics and linguo-stylistic means of persuasion in such a prototypical speech genre of media environmental discourse as TED talks: the analysis of TED talks genre peculiarities is presented; the two main communicative strategies of media environmental discourse are identified – the strategy popularizing eco-friendly activities, and the strategy discrediting eco-unfriendly activities; depending on the argumentation principle employed, the three groups of tactics for expressing logos, ethos and pathos are singled out; the most frequent linguo-stylistic means of persuasion in environmental TED talks have been identified. The strategic approach emphasises that to achieve the desirable effect in public speaking within the TED format it is necessary to employ the combination of persuasive tactics to maintain a balance between the ethos, logos or pathos components of argumentation and provide a persuasive impact on the addressee increasing their environmental consciousness and promoting environmentally competent behaviour.
URI: https://elib.psu.by/handle/123456789/38742
metadata.dc.rights: open access
metadata.dc.identifier.doi: 10.52928/2070-1608-2023-68-3-101-106
Appears in Collections:2023, № 3 (68)

Files in This Item:
File SizeFormat 
101-106.pdf761.33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.