Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/45188
Title: Технология восстановления работоспособности корпусных деталей двигателей
Authors: Фруцкий, В. А.
Семенченко, М. В.
Frutskii, V.
Semenchenko, M.
Other Titles: Technology for Restoring the Performance of Engine Body Parts
Issue Date: 2024
Publisher: Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой
Citation: Фруцкий, В. А. Технология восстановления работоспособности корпусных деталей двигателей / В. А. Фруцкий, М. В. Семенченко // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия B, Промышленность. Прикладные науки. - 2024. - № 2(50). - С. 97-101. – DOI 10.52928/2070-1616-2024-50-2-97-101.
Abstract: Раскрыты вопросы разработки технологии ремонта корпусов двигателей внутреннего сгорания. Рассмотрена конструкция корпуса двигателя, выделены наиболее ремонтопригодные зоны. Определено, что элементами корпуса двигателя, которые разрушаются в первую очередь, являются зоны разборочносборочных и регулировочных мероприятий и зоны, подверженные влиянию повышенных температур. Проанализированы процессы, вызывающие деформацию либо разрушение отдельных частей корпуса двигателя. Замечено, что основные эксплуатационные поломки сосредотачиваются в верхней и нижней зонах корпуса двигателя, что накладывает определенные ограничения на методы и технологии ремонта и восстановления. Предложенная технология восстановления работоспособности корпусов двигателей включает в себя операции по полной подготовке дефектно-аварийной зоны, устранению поломок, последующей термической обработке и проведение испытаний сборочного узла в целом. Даны подробные рекомендации по восстановлению исходных размеров и механических свойств поверхностей двигателя. Испытания восстановленных по данной технологии корпусов показали, что работоспособность и технико-эксплуатационные параметры восстановленных узлов имеют приемлемые для эксплуатации значения.
metadata.local.description.annotation: The work reveals the development of the technology for repairing the housings of internal combustion engines (ICE). The design of the engine housing is considered, the most repairable zones are identified. It is determined that the elements of the engine housing, which are destroyed in the first place, are the zones most often in contact with the elements of the road surface, as well as the zones of disassembly and adjustment measures and the zones affected by elevated temperatures. Processes causing deformation or destruction of individual parts of engine housing are considered. It has been observed that the main operational defects are concentrated in the upper and lower zones of the engine housing, which imposes certain restrictions on repair and recovery methods and technologies. Proposed technology includes operations for complete preparation of defective emergency zone, elimination of defects, subsequent heat treatment and testing of assembly assembly as a whole. The recommendations for restoring the initial dimensions and mechanical properties of the engine surfaces, taking into account various types of materials, are considered in detail. The operability tests of the housings restored using this technology showed that the operability and technical and operational parameters of the restored units have values that are quite acceptable for operation.
URI: https://elib.psu.by/handle/123456789/45188
metadata.dc.rights: open access
metadata.dc.identifier.doi: 10.52928/2070-1616-2024-50-2-97-101
Appears in Collections:2024, № 2 (50)

Files in This Item:
File SizeFormat 
97-101.pdf240.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.