Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/46823
Title: | Культурно-просветительская деятельность партизан Беларуси в годы Великой Отечественной войны: историография проблемы |
Authors: | Колобаева, У. А. Kolobaeva, U. |
Other Titles: | Cultural and Educational Activities of Belarusian Partisans During the Great Patriotic War: Historiography of the Problem |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой |
Citation: | Колобаева, У. А. Культурно-просветительская деятельность партизан Беларуси в годы Великой Отечественной войны: историография проблемы / У. А. Колобаева // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия А, Гуманитарные науки. - 2025. - № 1 (73). - С. 27-30. - DOI: 10.52928/2070-1608-2025-72-1-27-30 |
Abstract: | Анализируется историография вопроса, связанного с культурно-просветительской деятельностью партизан Беларуси. Рассмотрены научные работы и исследования советского периода, современная отечественная историография, а также исследования зарубежных исследователей. В фокусе анализа автора находятся вопросы организации досуга партизан (художественная литература, изобразительное творчество, художественная самодеятельность), деятельности «лесных школ» и функционирование партизанской печати. Рассмотрены основные монографические, диссертационные исследования и научные статьи по обозначенной проблеме, а также определены особенности изучения указанной проблемы в различные периоды. Делается вывод о том, что ряд аспектов рассматриваемой темы не нашел глубокого отражения в историографии, либо в силу объективных причин эти работы несут на себе сильную идеологическую составляющую. При написании статьи использовался проблемно-хронологический метод описания историографии. |
metadata.local.description.annotation: | The historiography of the issue related to the cultural and educational activities of Belarusian partisans is analyzed. Scientific works and studies of the Soviet period, modern domestic historiography, as well as studies of foreign researchers are considered. The author's analysis focuses on the organization of partisans' leisure (fiction, fine arts, amateur performances), the activities of "forest schools" and the functioning of the partisan press. The main monographs, dissertations and scientific articles on the indicated problem are considered, and the features of the study of this problem in different periods are determined. It is concluded that a number of aspects of the topic under consideration have not been deeply reflected in historiography, or due to objective reasons these works carry a strong ideological component. When writing the article, the problem-chronological method of describing historiography was used. |
URI: | https://elib.psu.by/handle/123456789/46823 |
metadata.dc.rights: | open access |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.52928/2070-1608-2025-72-1-27-30 |
Appears in Collections: | 2025, № 1 (73) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.