Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/47999
Title: | A Comparative Study of Chinese and Belarusian Researchers’ Ideas on the Process, Methods and Forms of Patriotism and Civicism Development in University Students |
Authors: | Han, Qing Chekina, А. Хан, Цин Чекина, Е. В. |
Other Titles: | Сравнительное исследование идей китайских и белорусских ученых о процессе, методах и формах развития патриотизма и гражданственности у студентов университета |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой |
Citation: | Han, Qing A Comparative Study of Chinese and Belarusian Researchers’ Ideas on the Process, Methods and Forms of Patriotism and Civicism Development in University Students / Han Qing, Chekina, А. // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2025. - № 1(43). - С. 71-77. – DOI 10.52928/2070-1640-2025-43-1-71-77. |
Abstract: | The purpose of the article is to analyse and summarize Chinese and Belarusian studies addressing the problem of understanding the process, methods and forms of patriotism and civicism development in young people. According to the undertaken literature analysis, there is a terminological ambiguity regarding the conceptualization of the process of patriotism and civicism development in students. The process of patriotism and civicism development is indicated in several terminological ways as 1) as civil-patriotic upbringing; 2) as two separate areas: civil upbringing and patriotic upbringing;3) as a process of civil or civil-patriotic socialization; 4) as civil education. The literature analysis also shows that there are many similarities between China and Belarus in the understanding civic-patriotism development process. The article provides the author’s empirical data regarding Belarusian university lecturers’ understanding differences between the mentioned terms. As the authors think, the survey results may have been caused by the terminological mixup existing in the academic discourse. |
metadata.local.description.annotation: | Анализируются и обобщаются китайские и белорусские исследования, посвященные проблеме интерпретации процесса, методов и форм развития патриотизма и гражданственности у молодежи. Согласно проведенному анализу литературы, существует терминологическая двусмысленность в вопросе концептуализации процесса развития патриотизма и гражданственности у студентов. Процесс развития патриотизма и гражданственности определяется несколькими терминологическими способами: 1) гражданско-патриотическое воспитание; 2) два отдельных направления: гражданское воспитание и патриотическое воспитание; 3) процесс гражданской или гражданско-патриотической социализации; 4) гражданское образование. Анализ литературы также показывает, что между Китаем и Беларусью есть много общего в трактовке процесса развития гражданственности и патриотизма. Приводятся эмпирические данные автора о недостаточном понимании преподавателями белорусских университетов различий между указанными терминами. Как полагают авторы, результаты опроса могли быть обусловлены терминологической неоднозначностью, существующей в академическом дискурсе. |
URI: | https://elib.psu.by/handle/123456789/47999 |
metadata.dc.rights: | open access |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.52928/2070-1640-2025-43-1-71-77 |
Appears in Collections: | 2025, № 1 (43) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.