Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/48014
Title: | Социально-педагогическая деятельность в отечественной системе образования в начале XX в. |
Authors: | Семёнова, Н. С. Semenova, N. |
Other Titles: | Social and Pedagogical Activity in National System of Education at the Beginning of 20th Century |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой |
Citation: | Семёнова, Н. С. Социально-педагогическая деятельность в отечественной системе образования в начале XX в. / Н. С. Семёнова // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2025. - № 1(43). - С. 23-27. – DOI 10.52928/2070-1640-2025-43-1-23-27. |
Abstract: | Рассматриваются специфика и опыт реализации социально-педагогической деятельности на территории Беларуси в 20-е годы XX в. Во введении определена актуальность выбранной темы, обоснована цель исследования, обозначено авторское понимание концепта «социально-педагогическая деятельность», выделены факторы развития изучаемого феномена. В основной части проанализированы особенности деятельности общественных организаций как субъектов реализации социально-педагогической деятельности в отношении детей, имеющих проблемы в социализации, раскрыты их направления и задачи, названы элементы историкопедагогического опыта, которые могут применяться в современной системе образования в деятельности социального педагога и социально-педагогических и психологических служб. В заключении подчеркнута значимая роль общественных организаций в генезисе социально-педагогической деятельности. Результаты исследования могут использоваться для совершенствования и повышения эффективности социально-педагогической поддержки в отношении детей, а также в деятельности общественных организаций. |
metadata.local.description.annotation: | The article examines the specificity and the experience of implementing social and pedagogical activity in Belarus in the 20s of the XX century. In the introduction, the relevance of the chosen topic is determined, the purpose of the study is substantiated, the author's understanding of the concept of "social and pedagogical activity" is indicated, and the factors of development of the phenomenon under study are identified. The main part analyzes the specifics of the activities of public organizations as subjects of the implementation of social and pedagogical activity in relation to children with problems in socialization, reveals their directions and objectives, identifies elements of historical and pedagogical experience that can be applied in the modern education system in the activities of social pedagogues and socio-pedagogical and psychological services. In conclusion, the significant role of public organizations in the genesis of social and pedagogical activity is emphasized. The results of the study can be used to improve and enhance the effectiveness of social and pedagogical support for children, as well as in the activities of public organizations. |
URI: | https://elib.psu.by/handle/123456789/48014 |
metadata.dc.rights: | open access |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.52928/2070-1640-2025-43-1-23-27 |
Appears in Collections: | 2025, № 1 (43) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.