Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/48098
Title: | Государственная политика в сфере образования в условиях перехода к политехническому образованию в БССР в 50-е гг. XX в. |
Authors: | Мох, Е. Н. Mokh, Н. |
Other Titles: | State Policy in the Sphere of Education in the Conditions of Transition to Polytechnical Education |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой |
Citation: | Мох, Е. Н. Государственная политика в сфере образования в условиях перехода к политехническому образованию в БССР в 50-е гг. XX в. / Е. Н. Мох // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия А, Гуманитарные науки. - 2025. - № 3 (75). - С. 60-64. - DOI: 10.52928/2070-1608-2025-75-3-60-64 |
Abstract: | Рассматривается деятельность Министерства просвещения БССР по повышению общеобразовательного уровня населения, качества подготовки рабочих кадров, научно-методическое обновление образователь-ного процесса, проводится всесторонний анализ реформы перехода к политехническому образованию в БССР в 50-е гг. XX в. Актуальность обращения к исследованию определена тем, что создание и развитие в послевоенное время политехнических школ с производственным обучением стало одним из приоритетных направлений государственной политики БССР в сфере образования. Государственная политика в исследуемый период была направлена на максимальное обеспечение экономики БССР высококвалифицированными кадрами общеобразовательных школ. Основными задачами являлись профессиональная ориентация, введение всеобщего обязательного восьмилетнего образования, новых учебных планов, разработка научно-методического обеспечения для системы образования БССР, укрепление учебно-материальной базы школ. Особое значение в данной связи приобретает изучение, осмысление и обобщение исторического опыта реформы укрепления связи школы с жизнью. |
metadata.local.description.annotation: | The article is devoted to the main directions of state policy in the field of education in the context of the transition to compulsory eight-year education and the introduction of polytechnic education. The article examines the activities of the Ministry of Education of the BSSR to improve the general educational level of the population, the quality of training of workers, scientific and methodological renewal of the educational process taking into account the increase in the practice-oriented component of the content of education. The article provides a comprehensive analysis of the reform, from the stage of its design to practical implementation. Particular attention is paid to the impact of the reform on the content of education and upbringing at school, as well as to identifying the reasons that led to failures. Polytechnic education led to ambiguous consequences: on the one hand, the material and technical base of schools improved, the qualifications of teachers increased, new educational methods were introduced into practice, on the other hand, schoolchildren experienced excessive workload, and industrial training was often formal. |
URI: | https://elib.psu.by/handle/123456789/48098 |
metadata.dc.rights: | open access |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.52928/2070-1608-2025-75-3-60-64 |
Appears in Collections: | 2025, № 3 (75) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.