Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/8930
Title: | Применение креативных методов в обучении с целью развития познавательной самостоятельности студентов |
Authors: | Михайловская, Е. Н. |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Полоцкий государственный университет |
Citation: | Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2014. - № 15. – С. 60-69. |
Abstract: | Обосновывается необходимость применения креативных методов обучения в преподавании дисциплин гуманитарного цикла с целью развития познавательной самостоятельности студентов. Рассматриваются результаты экспериментальной апробации педагогической модели развития познавательной самостоятельности студентов с внедрением креативных методов обучения в практику преподавания английского языка. Выделены четыре критерия, по которым определяется эффективность развития познавательной самостоятельности студентов: мотивационно-целевой, содержательно-операционный, эмоционально-волевой и оценочно-рефлексивный. Представлен исходный уровень развития познавательной самостоятельности студентов в экспериментальной и контрольной группах, затем после введения экспериментального фактора (системы креативных методов обучения) – итоговый уровень развития её компонентов. Показана эффективность применения креативных методов обучения в развитии познавательной самостоятельности студентов.= The necessity of the application of creative methods of teaching in the process of teaching humanities is necessitated with the aim of developing students’ cognitive independence; the results of the experimental approbation of the pedagogical model of developing students’ cognitive independence are considered with the implementation of creative methods of teaching in the field of the English language teaching. The author singles out four criteria according to which the efficiency of students’ cognitive independence is determined: target-motivational, content-operational, emotional-volitional and estimating-reflective. In this article the initial level of students’ cognitive independence development in experimental or control groups is described then after an experimental factor (a system of creative methods of teaching) being introduced the final level of the development of the components of students’ cognitive independence is described; the efficiency of the application of creative methods of teaching in students’ cognitive independence development is proved. |
Keywords: | Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика Иностранные языки (методика) Английский язык педагогические модели креативные методы обучения |
URI: | https://elib.psu.by/handle/123456789/8930 |
metadata.dc.rights: | open access |
Appears in Collections: | 2014, № 15 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.