Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/20587
Title: Профессиональное саморазвитие студентов педагогических специальностей в контексте компетентностного подхода
Authors: Протас, О. С.
Issue Date: 2017
Publisher: Полоцкий государственный университет
Citation: Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2017. - № 7. - С. 21-24.
Abstract: Рассматривается проблема профессионального саморазвития студентов педагогических специальностей в рамках компетентностного подхода. Подход к профессиональному саморазвитию студентов педагогических специальностей как к самостоятельной компетенции вызван формированием в пространстве высшего образования новой оценочной культуры, которая предполагает переход от оценки знаний как доминирующей характеристики к оцениванию компетенций. Приводятся определения понятий «компетенция» и «компетентность». Компетенция профессионального саморазвития студентов педагогических специальностей рассматривается в виде взаимосвязанной структуры, состоящей из трех компонентов. Компонент направленности личности отражает намерения студентов и их мотивационные установки; когнитивный компонент – содержательную основу саморазвития и интеллектуальные способности, способствующие его осуществлению; рефлексивно-регулятивный компонент предполагает анализ ситуации, постановку задачи, планирование и прогнозирование возможных результатов и последствий собственных действий в области профессионального саморазвития.= The article deals with the issue of professional self-development of students of pedagogical specialties. The relevance of the topic is determined by the new challenges of the present and the responsible role that is assigned to the education workers in sustainable development. Professional self-development is considered within the context of competence approach. The approach to professional self-development of students of pedagogical specialties as to independent competence is caused by the formation of a new appraisal culture in higher education, which assumes the transition from the assessment of knowledge as the dominant characteristic to the evaluation of competencies. In the article definitions of the concepts "competence" and "competency" are given. The competence of professional self-development of students of pedagogical specialties is considered as an interconnected structure consisting of three components. The component of the person's orientation reflects students' intentions and their motivational attitudes; The cognitive component reflects the informative basis of selfdevelopment and intellectual abilities that facilitate its implementation; The reflexive and regulative component presupposes an analysis of the situation, setting the task, planning and forecasting the possible outcomes and consequences of their own actions in the field of professional self-development.
Keywords: Педагогика
Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Педагогическое образование
Профессиональное становление
Компетенция
Компетентность
Структура профессионального саморазвития
Pedagogical education
Professional formation
Competence
Competency
Structure of professional self-development
URI: https://elib.psu.by/handle/123456789/20587
metadata.dc.rights: open access
Appears in Collections:2017, № 7

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
21-24.pdf160.38 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.