Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/25735
Title: | Отражение стилистики постмодернизма в онимическом пространстве комедий О. Богаева |
Authors: | Петрачкова, И. М. Petrachkova, I. |
Other Titles: | Postmodern Stylistics in Onymic Space of O. Bogaev’s Comedies |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Полоцкий государственный университет |
Citation: | Петрачкова, И. М. Отражение стилистики постмодернизма в онимическом пространстве комедий О. Богаева / И. М. Петрачкова // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные науки. - 2020. - № 10. – С. 106-113. |
Abstract: | В статье анализируются имена собственные из пьес Олега Богаева – драматурга уральской школы «новой драмы». Представлена общая оценка онимического пространства; охарактеризованы особеннсти поэтики онимов богаевской драматургии; раскрыты значимость, статус, семантика и специфика функционирования имен собственных как отражение стилистики русского «театра абсурда». При выявлении ономастических универсалий обнаружен ряд закономерностей в использовании поэтонимов драматургом. Это двойные заголовки, отличающиеся ремейковым содержанием, антропонимизация апеллятивов, полионимия, трионимия, непродуктивность модификатов личных имен сюжетных героев, использование мотивированных и экспрессивных номинаций, обладающих достаточно высокой степенью семантической активности, множественность прецедентных (аллюзивных) онимов, которые активно выступают в художественном контексте в качестве номинаций сюжетных персонажей комедий.= the article analyzes the proper names from plays by Oleg Bogaev, the playwright of the Ural school of the “new drama”. a general assessment of the onymic space is presented; the features of the poetics of the onyms by Bogaev drama are described; revealed the importance, status, semantics and specifics of the functioning of proper names as a reflection of the style of the Russian "theater of the absurd". When identifying onomastic uni-versals, a number of patterns were discovered in the use of poetics by the playwright. These are double unusual intriguing headlines, distinguished by remake content, anthroponymization of appellatives, polionymia, threeo-nymia, unproductive modifiers of personal names of plot heroes, the use of motivated and expressive nominations with a fairly high degree of semantic activity, the multiplicity of precedent (allusive) onyms that actively appear in an artistic context as nominations for plot characters of comedies. |
Keywords: | Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание Ономастическое пространство Поэтоним Заголовок Комедия Пьеса Антропоним Реалионим Аллюзия Интерпретация Модификат Художественный контекст onomastic space Poetic onym Title Comedy Play Anthroponym Realonym Allusion Interpretation Modifier Artistic context |
URI: | https://elib.psu.by/handle/123456789/25735 |
metadata.dc.rights: | open access |
Appears in Collections: | 2020, № 10 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
106-113.pdf | 537.78 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.