Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/25735
Title: Отражение стилистики постмодернизма в онимическом пространстве комедий О. Богаева
Authors: Петрачкова, И. М.
Petrachkova, I.
Other Titles: Postmodern Stylistics in Onymic Space of O. Bogaev’s Comedies
Issue Date: 2020
Publisher: Полоцкий государственный университет
Citation: Петрачкова, И. М. Отражение стилистики постмодернизма в онимическом пространстве комедий О. Богаева / И. М. Петрачкова // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные науки. - 2020. - № 10. – С. 106-113.
Abstract: В статье анализируются имена собственные из пьес Олега Богаева – драматурга уральской школы «новой драмы». Представлена общая оценка онимического пространства; охарактеризованы особеннсти поэтики онимов богаевской драматургии; раскрыты значимость, статус, семантика и специфика функционирования имен собственных как отражение стилистики русского «театра абсурда». При выявлении ономастических универсалий обнаружен ряд закономерностей в использовании поэтонимов драматургом. Это двойные заголовки, отличающиеся ремейковым содержанием, антропонимизация апеллятивов, полионимия, трионимия, непродуктивность модификатов личных имен сюжетных героев, использование мотивированных и экспрессивных номинаций, обладающих достаточно высокой степенью семантической активности, множественность прецедентных (аллюзивных) онимов, которые активно выступают в художественном контексте в качестве номинаций сюжетных персонажей комедий.= the article analyzes the proper names from plays by Oleg Bogaev, the playwright of the Ural school of the “new drama”. a general assessment of the onymic space is presented; the features of the poetics of the onyms by Bogaev drama are described; revealed the importance, status, semantics and specifics of the functioning of proper names as a reflection of the style of the Russian "theater of the absurd". When identifying onomastic uni-versals, a number of patterns were discovered in the use of poetics by the playwright. These are double unusual intriguing headlines, distinguished by remake content, anthroponymization of appellatives, polionymia, threeo-nymia, unproductive modifiers of personal names of plot heroes, the use of motivated and expressive nominations with a fairly high degree of semantic activity, the multiplicity of precedent (allusive) onyms that actively appear in an artistic context as nominations for plot characters of comedies.
Keywords: Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание
Ономастическое пространство
Поэтоним
Заголовок
Комедия
Пьеса
Антропоним
Реалионим
Аллюзия
Интерпретация
Модификат
Художественный контекст
onomastic space
Poetic onym
Title
Comedy
Play
Anthroponym
Realonym
Allusion
Interpretation
Modifier
Artistic context
URI: https://elib.psu.by/handle/123456789/25735
metadata.dc.rights: open access
Appears in Collections:2020, № 10

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
106-113.pdf537.78 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.