Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/25919
Title: Сравнительная характеристика здоровьесберегающего поведения студентов-спортсменов и представителей других педагогических специальностей
Authors: Павлють, О. В.
Pauliuts, V.
Other Titles: Comparative Characteristics of Health-Related Behaviors of Athletic Students Against the Representatives of Other Pedagogical Specializations
Issue Date: 2020
Publisher: Полоцкий государственный университет
Citation: Павлють, О. В. Сравнительная характеристика здоровьесберегающего поведения студентов-спортсменов и представителей других педагогических специальностей / О. В. Павлють // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2020. - № 15. - С. 70-77.
Abstract: Здоровьесберегающее поведение и образ жизни – понятия, популярные в медицине, педагогике и науках о физической культуре и спорте, тесно взаимосвязанные с индивидуальным и общественным здоровьем. В статье определены особенности декларированного здоровьесберегающего поведения студентов с учетом получаемой специальности в вузе и пола. Проведен социологический онлайн опрос с использованием русскоязычной версии анкеты оценки здоровьесберегающего поведения (опросник IZZ З. Ючиньского). Уровень декларированного здоровьесберегающего поведения студентов педагогических специальностей находится в пределах средних величин. Самым высоким из четырех предложенных критериев, описывающих приверженность сохранению здоровья, является позитивный психологический настрой. Студенты-спортсмены характеризовались оптимальными результатами на фоне представителей других педагогических специальностей по большинству шкал и показателю IZZ. Совершенство навыков питания среди студенток – единственный различаемый критерий по полу. Студенты-спортсмены достоверно отличались от своих сверстников в лучшую сторону по всем критериям здоровьесберегающего поведения, студентки-спортсменки – по суммарному IZZ, навыкам питания и практическому использованию профилактических знаний.= Health behaviors and lifestyle are concepts that are popular in the sciences of medicine, pedagogy, physical education and sports, they are interconnected with individual and public health. Тo determine the features of the declared health-related behaviours of students at the university, taking into account specialty and gender. A sociological survey was conducted: online test (Catalogue of Healthy Behavior (IZZ) by Z. Yuczynski). 980 students of the University of the region were surveyed (full-time). According to the criteria of health-related behaviours, the indicators differed from standardized norms (with the exception of a positive psychological attitude). The highest IZZ index for student athletes (median 83.0 points), for students in the comparison group - 4 points less (p <0,05). Differences in groups among student-athletes were higher for most of the criteria analyzed. A comparative analysis of health-related behaviours (gender dependence) revealed significant differences in men and women by only one criterion: the girls of the student had perfect nutritional skills). Students-athletes had optimal results for most of the criteria and indicators of IZZ, compared with representatives of other pedagogical specialties. Nutrition skills are the only distinguishable gender criteria among female students. Male student-athletes differed for the better from their peers in terms of health-related behaviours. Female students-athletes - differed in terms of total IZ, nutritional skills and the practical use of preventive knowledge.
Keywords: Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Здоровьесберегающее поведение
Студенты
Студенты-спортсмены
Health
Health behaviors
Students
Student athletes
URI: https://elib.psu.by/handle/123456789/25919
metadata.dc.rights: open access
Appears in Collections:2020, № 15

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
70-77.pdf456.32 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.