Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/25923
Title: Актуализация знаний как методический фактор обеспечения их применения в математической подготовке студентов первого курса технического вуза
Authors: Старовойтова, Е. Л.
Starovoitova, Е.
Other Titles: Knowledge Update as a Methodological Factor of Providing Their Application in Mathematical Training First Course Students of a Technical University
Issue Date: 2020
Publisher: Полоцкий государственный университет
Citation: Старовойтова, Е. Л. Актуализация знаний как методический фактор обеспечения их применения в математической подготовке студентов первого курса технического вуза / Е. Л. Старовойтова // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2020. - № 15. - С. 48-55.
Abstract: Каждая учебная дисциплина в высшей школе вносит свой специфический вклад в становление специалиста-профессионала, отвечающего современным параметрам мирового политического, экономического и технологического развития. Особое место среди них принадлежит математике, предметное и мировоззренческое значение которой выделяет ее как фундаментальную основу для построения знания всех последующих специальных дисциплин в техническом вузе. Качественная математическая подготовка будущих специалистов технического профиля призвана обеспечить осознанное применение ими математических знаний в профессиональной деятельности на основе сформированного умения применять знания внутри самой математики. В связи с этим методически значимой становится проблема актуализации знаний обучающихся как определяющего фактора успешности внутрипредметного применения теоретических знаний и разработка методических средств активного включения студентов в этот процесс при изучении математики. В статье представлен возможный вариант организации деятельности студентов первого курса по актуализации знаний в процессе их применения при решении математических задач посредством использования соответствующих методических приемов.= Each higher education discipline makes its own specific contribution to the development of a professional specialist who meets the modern parameters of world political, economic and technological development. A special place among them belongs to mathematics, the subject and worldview of which distinguishes it as a fundamental basis for building knowledge of all subsequent special disciplines in a technical university. Qualitative mathematical training of future technical specialists is designed to ensure their conscious application of mathematical knowledge in professional activities on the basis of the formed ability to apply knowledge within mathematics itself. In this regard, the problem of updating the knowledge of students as a determining factor in the success of the internal application of theoretical knowledge and the development of methodological means for actively including students in this process when studying mathematics becomes methodically significant. The article presents a possible option of organizing the activities of first-year students to update knowledge in the process of their application in solving mathematical problems through the use of appropriate methodological techniques.
Keywords: Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Актуализация знаний
Математическая подготовка
Методические приемы актуализации
Применение знаний
Психолого-педагогические теории усвоения знаний
Решение задач
Студенты первого курса
Технический вуз
Actualization of knowledge
Mathematical training
Methodological methods of actualization
Application of knowledge
Psychological and pedagogical theories of assimilation of knowledge
Solving problems
First-year students
A technical university
URI: https://elib.psu.by/handle/123456789/25923
metadata.dc.rights: open access
Appears in Collections:2020, № 15

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
48-55.pdf324.98 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.