Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/27593
Title: Гісторыка-ідэалагічныя канцэпцыі гісторыі Беларусі і ўрадавая адукацыйная палітыка Расійскай імперыі ў апошняй чвэрці XVIII – першай чвэрці XIX стст.
Authors: Бітчанка, С. М.
Bitchanka, S.
Other Titles: Historical and Ideological Concepts of the History of Belarus and the Government Educational Policy of the Russian Empire in the Last Quarter of the XVIII – First Quarter of the XIX Centuries
Issue Date: 2021
Publisher: Полоцкий государственный университет
Citation: Бітчанка, С. М. Гісторыка-ідэалагічныя канцэпцыі гісторыі Беларусі і ўрадавая адукацыйная палітыка Расійскай імперыі ў апошняй чвэрці XVIII – першай чвэрці XIX стст. / С. М. Бітчанка // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2021. - № 7. - С. 7-13.
Abstract: Прысвечаны раскрыццю канцэптуальных асноў інтэрпрэтацыі гісторыі Беларусі і выяўленню эвалюцыі дзяржаўнай палітыкі Расійскай Імперыі ў дачыненні да ідэалагічнай накіраванасці гістарычнай адукацыі Паўночна-Заходняга краю ў апошняй чвэрці XVIII – першай чвэрці XIX стст. Разглядаюцца канцэпцыі беларускай гісторыі: палоналітвінізм, балцкі (=літоўскі) літвінізм, русінацэнтрызм. Аналізуецца дзяржаўная адукацыйная палітыка ў дачыненні да вучэбна-гістарычнай літаратуры, прызначанай да выкарыстання на ўзроўнях пачатковай і сярэдняй адукацыі. Адлюстраванне гісторыі Беларусі ў тагачаснай вучэбна-гістарычнай літаратуры разглядаецца па крытэрыі гісторыка-ідэалагічнага стаўлення яе аўтараў да прызнання або непрызнання гістарычнай і дзяржаваўтваральнай суб’ектнасці беларускага народа.= The article is devoted to the conceptual foundations of the interpretation of the history of Belarus and the identification of the evolution of state policy of the Russian Empire against the ideological orientation of historical education of the Northwest territory in the last quarter of XVIII – first quarter of the XIX centuries. Discusses the concept of Belarusian history: palonalitvinizm, baltic (=lithuanian) litvinizm, rusinocentrizm. The article analyzes the state educational policy in relation to educational and historical literature intended for use at the levels of primary and secondary education. The reflection of the history of Belarus in the then educational and historical literature is considered according to the criterion of the historical and ideological attitude of its authors to the recognition or non-recognition of the historical and state-forming subjectivity of the Belarusian people. Keywords: historical and ideological concepts of the history of Belarus, state educational policy of the Russian Empire, educational and historical literature at the levels of primary and secondary education.
Keywords: Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Гісторыка-ідэалагічныя канцэпцыі гісторыі Беларусі
Дзяржаўная адукацыйная палітыка Расійскай Імперыі
Вучэбна-гістарычная літаратура на ўзроўнях пачатковай і сярэдняй адукацыі
Historical and ideological concepts of the history of Belarus
State educational policy of the Russian Empire
Educational and historical literature at the levels of primary and secondary education
URI: https://elib.psu.by/handle/123456789/27593
metadata.dc.rights: open access
Appears in Collections:2021, № 7

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7-13.pdf255.61 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.