Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/27736
Title: | Восстановление работоспособности соединения игла–корпус распылителя форсунок дизельных двигателей |
Authors: | Пилипенко, С. В. Штемпель, О. П. Фруцкий, В. А. Кострицкий, В. В. Pilipenko, S. Shtempel, O. Frutskiy, V. Kostritskiy, V. |
Other Titles: | Restoring the Functionality of the “Needle-Body” Connection of the Diesel Engine Nozzle Sprayer |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Полоцкий государственный университет |
Citation: | Пилипенко, С. В. Восстановление работоспособности соединения игла–корпус распылителя форсунок дизельных двигателей / С. В. Пилипенко, О. П. Штемпель, В. А. Фруцкий, В. В. Кострицкий // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия B, Промышленность. Прикладные науки. - 2021. - № 11. - С. 65-72. |
Abstract: | Представлена технология ремонта форсунок дизельных двигателей. Рассмотрена конструкция форсунки, выделены наиболее ремонтопригодные части из изнашиваемых. Определено, что деталями форсунки, которые и разрушаются в первую очередь, и определяют работоспособность форсунки в целом, являются игла и корпус распылителя. Рассмотрены процессы, вызывающие изнашивание этих деталей форсунки. Замечено, что суммарный износ трибопары запорного конуса иглы форсунки и корпуса распылителя составляет 0,16–0,31 мкм, что приводит к увеличению подачи топлива на 3–7%. Предложенная технология восстановления работоспособности форсунки включает в себя операции разборки форсунки и очистки ее деталей, дефектовку деталей, операции нанесения покрытий и восстановления корпуса, механическую обработку, операции сборки и тестирования. Подробно рассмотрены рекомендации по восстановлению исходных размеров и механических свойств поверхностей иглы форсунки дизельного двигателя с учетом различных классов сталей. Испытания работоспособности восстановленных по данной технологии форсунок показали, что интенсивность износа восстановленных игл в отремонтированных форсунках имеет достаточно приемлемые для ее эксплуатации значения.= The paper deals with the development of technology for repairing diesel injectors. The design of the nozzle is considered, the most repairable parts of the wearing parts are identified. It was determined that the parts of the nozzle that are destroyed in the first place and determine the operability of the nozzle as a whole are the needle and the nozzle body. The processes causing wear of these parts of the nozzle are considered. It is noticed that the total wear of the tribo-pair of the locking cone of the nozzle needle and the atomizer body is from 0.16–0.31 microns. This leads to an increase in fuel supply by 3–7%, which negatively affects both the economic factors associated with the operation of the machine and the issues of negative technogenic impact on the environment. The proposed technology for restoring the working capacity of a nozzle includes the operation of disassembling the nozzle and cleaning its parts, troubleshooting of parts, etching of the needles and nozzle bodies, the operation of coating and repairing the body, machining, assembly and testing operations. Recommendations for restoring the original dimensions and mechanical properties of the surfaces of the nozzle needle of a diesel engine are considered in detail, taking into account various classes of steels. The performance tests of the injectors restored using this technology have shown that the wear rate of the restored needles in the repaired injectors is quite acceptable for its operation. |
Keywords: | Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ТЕХНИЧЕСКИЕ И ПРИКЛАДНЫЕ НАУКИ. ОТРАСЛИ ЭКОНОМИКИ::Транспорт Форсунка Отказ Распылитель Плунжер Износ Ремонт-восстановление Кавитация Трибосопряжение Nozzle Failure Sprayer Plunger Wear Repair-restoration Cavitation Tribo-coupling |
URI: | https://elib.psu.by/handle/123456789/27736 |
metadata.dc.rights: | open access |
Appears in Collections: | 2021, № 11 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.