Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/36562
Title: Анализ эффективности тренинговых методов по повышению устойчивости личности к психологическому и гендерному насилию
Authors: Баранчук, Г. Р.
Андриевская, С. В.
Baranchuk, H.
Andrievskaya, S.
Other Titles: Analysis of the Efficiency of Training Methods for Increasing Individual Resilience to Psychological and Gender-Based Violence
Issue Date: 2022
Publisher: Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой
Citation: Баранчук, Г. Р. Анализ эффективности тренинговых методов по повышению устойчивости личности к психологическому и гендерному насилию / Г. Р. Баранчук, С. В. Андриевская // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2022. - № 13. - С. 70-76.
Abstract: Анализируется эффективность тренинговых методов по повышению устойчивости личности к психоло- гическому и гендерному насилию. Проведено исследование по выявлению уровня нервно-психической устойчиво- сти и ассертивности у студентов. Выявлено, что показатель «нервно-психическая устойчивость» у студентов соответствует низкому уровню, показатель «ассертивность» – среднему. Установлено, что тренинговые мероприятия не повышают на уровне статистической значимости устойчивость личности к психологическому и гендерному насилию. Выдвинуты предположения о причинах полученных результатов: 1) влияние социально- культурной среды, терпимой к гендерному и психологическому насилию, настолько велико, что краткая серия тренингов не может изменить показатели устойчивости личности к насилию; 2) повышению устойчивости личности к психологическому и гендерному насилию смогла бы способствовать индивидуальная работа с психо- логом, расширение просветительской и тренинговой работы.
metadata.local.description.annotation: The article analyzes the effectiveness of training methods to increase the resistance of the individual to psychological and gender-based violence. The authors conducted the research to identify the students` level of neuropsychic stability and assertiveness. It was revealed that the indicator "nervous-psychic stability" among students corresponds to a low level, the indicator "assertiveness" corresponds to the average level. The study found that training activities do not increase a person's resistance to psychological and gender-based violence at the level of statistical significance. The authors put forward the following assumptions about the reasons for the obtained results: 1) the influence of a sociocultural environment that is tolerant of gender-based and psychological violence is so great that a short series of trainings cannot change the indicators of an individual's resistance to violence; 2) individual work with a psychologist, the expansion of educational and training work could contribute to increasing the resistance of a person to psychological and gender-based violence.
URI: https://elib.psu.by/handle/123456789/36562
metadata.dc.rights: open access
Appears in Collections:2022, № 13

Files in This Item:
File SizeFormat 
70-76.pdf263.16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.