Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/36567
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБеляцкая, Е. В.ru_RU
dc.contributor.authorBelyatskaya, Е.en_EN
dc.date.accessioned2022-12-12T08:09:34Z-
dc.date.available2022-12-12T08:09:34Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationБеляцкая, Е. В. Дискурс и власть в концепции М. Фуко: точки пересечения / Е. В. Беляцкая // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2022. - № 13. - С. 100-104.ru_RU
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/36567-
dc.description.abstractСовременный человек, даже когда считает себя свободным, сталкивается при попытке осуществления этой свободы с необходимостью осознания себя как радикально несвободного социально-детерминированного существа. Согласно М. Фуко, власть не сводится к государственной только власти, он считает, что отноше- ния власти существуют и проходят через множество других вещей, и они существуют во всех аспектах соци- ального дискурса. М. Фуко рассматривает власть не как совокупность институтов и аппаратов, которые будут гарантировать подчинение граждан в каком-то государстве, а как всеобщую систему господства, которое осуществляется одним элементом или группой элементов над другими, и результаты этого действия проходит через ряд последовательных ответвлений и пронизывают все социальное тело. Соответственно, под властью в большей степени следует понимать множественность отношений силы, которые находятся в той области,ru_RU
dc.language.isoruru
dc.publisherПолоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкойru_RU
dc.rightsopen accessru_RU
dc.titleДискурс и власть в концепции М. Фуко: точки пересеченияru_RU
dc.title.alternativeDiscourse and Power in Foucault's Concept: Points of Intersectionru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.citation.spage100ru_RU
dc.citation.epage104ru_RU
local.description.annotationModern man, even when he considers himself free, is confronted, when trying to exercise this freedom, with the necessity to realise himself as a radically unfree socially determined being. According to M. Foucault, power is not reducible to state power alone, he believes that power relations exist and go through many other things. And they exist in all the aspects of social discourse, which means that he does not regard power as a set of institutions and apparatuses, which will guarantee subordination of citizens in any kind of state. Rather, the author views power as a universal system of domination, which is exercised by one element or group of elements over another, and the results of this action go through a series of successive branches and permeate the entire social body. Accordingly, power is to be understood more as a plurality of power relations that are in the realm where constitution for organisation is also exercised, and these are complex strategic situations in society [1].ru_RU
Appears in Collections:2022, № 13

Files in This Item:
File SizeFormat 
100-104.pdf173.95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.