Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/36569
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСтарченко, В. Н.ru_RU
dc.contributor.authorСергеенко, А. Н.ru_RU
dc.contributor.authorStarchanka, U.en_EN
dc.contributor.authorSergeyenko, A.en_EN
dc.date.accessioned2022-12-12T08:09:34Z-
dc.date.available2022-12-12T08:09:34Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationСтарченко, В. Н. Функциональная грамотность как ориентир реформирования систем образования / В. Н. Старченко, А. Н. Сергеенко // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2022. - № 13. - С. 7-11.ru_RU
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/36569-
dc.description.abstractДается краткий анализ путей реформирования систем образования стран СНГ и Евросоюза в направле- нии формирования функциональной грамотности населения. Установлено, что функциональная грамотность выступает в качестве тренда и ориентира реформирования систем образования. Рассматриваются имеющи- еся в научной литературе представления о терминах «грамотность» и «функциональная грамотность». C позиции системодеятельностного подхода дано авторское определение функциональной грамотности и пред- ставлена ее модель метапредметного уровня. Модель отражает синергетическое единство умственного и фи- зического, мыследеятельностного и двигательного компонентов в едином цикле деятельности, где знания вы- полняют когнитивно-проектировочную, умения и навыки деятельно-преобразовательную, а физическая подго- товленность ресурсно-энергетическую функцию.ru_RU
dc.language.isoruru
dc.publisherПолоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкойru_RU
dc.rightsopen accessru_RU
dc.titleФункциональная грамотность как ориентир реформирования систем образованияru_RU
dc.title.alternativeFunctional Literacy as a Guideline for Reforming Education Systemsru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.citation.spage7ru_RU
dc.citation.epage11ru_RU
local.description.annotationThe article provides a brief analysis of ways to reform the education systems of the CIS countries and the European Union in the direction of the formation of functional literacy of the population. It is established that functional literacy acts as a trend and guideline for reforming education systems. The concepts of the terms literacy and functional literacy available in the scientific literature are analyzed. From the position of the system-activity approach, the author's definition of functional literacy is given and its model of the meta-subject level is presented. The model reflects the synergetic unity of mental and physical, mental activity and motor components in a single cycle of activity, where knowledge performs cognitive design, activity-transformative skills, and physical fitness resource-energy functionru_RU
Appears in Collections:2022, № 13

Files in This Item:
File SizeFormat 
7-11.pdf262.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.