Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/41382
Title: | Ненасильственное общение как эффективный способ взаимодействия с окружающими |
Authors: | Крылова, А. С. Андреева, И. Н. Krylova, A. Andreeva, I. |
Other Titles: | Nonviolent Communication is an Effective Way of Interacting With Others |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой |
Citation: | Крылова, А. С. Ненасильственное общение как эффективный способ взаимодействия с окружающими / А. С. Крылова, И. Н. Андреева // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2024. - № 2(40). - С. 77-79. – DOI 10.52928/2070-1640-2023-40-2-77-79. |
Abstract: | Представлены результаты теоретического анализа модели ненасильственного общения, предложенной М. Розенбергом. Подробно описаны четыре компонента концепции ненасильственного общения, позволяющие выстраивать доверительные и бесконфликтные взаимоотношения с окружающими людьми: наблюдение, чувства, потребности и просьбы. Обоснована необходимость более подробного изучения и применения концеп- ции ненасильственного общения. Следует отметить, что модель ненасильственного общения может быть эффективно применена во всех сферах общения: семейные отношения, школа, терапия и консультирование, споры и конфликты. Предложены несколько способов просвещения людей в области ненасильственного общения и некоторые методы, способствующие развитию навыков ненасильственного общения. Ясность и точность – главный принцип метода ненасильственного общения, разработанного М. Розенбергом. Освоив четыре его основных составляющих, люди научаться говорить так, чтобы собеседник смог его услышать и понять. В результате общение станет эффективным. |
metadata.local.description.annotation: | The article presents a theoretical review devoted to the model of nonviolent communication proposed by M. Rosenberg. Four components of the concept of nonviolent communication are described in detail, which allow building trusting and conflict-free relationships with people around them. Observation, feelings, needs, and requests are the four components of the nonviolent communication model. The necessity of a more detailed study and application of the concept of nonviolent communication is substantiated. It should be noted that the model of nonviolent communication can be effectively applied in all spheres of communication: family relations, school, therapy and counseling, disputes and conflicts. Several ways of educating people in the field of nonviolent communication and some methods that contribute to the development of nonviolent communication skills are proposed. Clarity and accuracy is the main principle of the method of nonviolent communication developed by M. Rosenberg. Having mastered his four basic rules, people learn to speak so that the interlocutor can hear and understand him. As a result, communication will become effective. |
URI: | https://elib.psu.by/handle/123456789/41382 |
metadata.dc.rights: | open access |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.52928/2070-1640-2023-40-2-77-79 |
Appears in Collections: | Эмоциональный интеллект, эмоции, интеллект 2023, № 2 (40) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.