Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/41390
Title: Реализация междисциплинарной интеграции математики и специальных дисциплин в обучении студентов химико-технологического профиля
Authors: Мателенок, А. П.
Бурая, И. В.
Молоток, Е. В.
Вакульчик, В. С.
Иванов, М. Г.
Matelenаk, A.
Buraya, I.
Molotok, E.
Vakul'chik, V.
Ivanov, M.
Other Titles: Realisation of Interdisciplinary Integration of Mathematics and Special Disciplines in Teaching Students of Chemical and Technological Profile
Issue Date: 2023
Publisher: Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой
Citation: Мателенок, А. П. Реализация междисциплинарной интеграции математики и специальных дисциплин в обучении студентов химико-технологического профиля / А. П. Мателенок [и др.] // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2024. - № 2(40). - С. 12-18. – DOI 10.52928/2070-1640-2023-40-2-12-18.
Abstract: Представлены содержательный и методологический аспекты реализации междисциплинарной интегра- ции математики и специальных дисциплин, входящих в модули «Моделирование и проектирование нефтепере- рабатывающих производств (специальная подготовка)» и «Технология переработки нефти газа», учебного плана специальности «Химическая технология переработки природных энергоносителей и углеродных матери- алов». Приведенная методика направлена на формирование необходимых профессиональных компетенций буду- щего инженера-технолога. Выделена основная методическая форма реализации междисциплинарной интегра- ции: интегрированный модуль (ИМ), объединяющий наиболее близкие по содержанию и пересечению формируе- мых компетенций дисциплины. Названы педагогические требования для проектирования ИМ. Показано, что успешное осуществление каждого спроектированного ИМ возможно при решении организационно-управленче- ских задач: методологической; содержательной; организационной. Раскрыта сущность названных задач. Рас- смотрены конкретные примеры методики включения ИМ в образовательный процесс.
metadata.local.description.annotation: This article presents the content and methodological aspects of the implementation of interdisciplinary integration of mathematics and special disciplines which are included in the modules “Modelling and design of oil refining industries (special training)” and “Technology of oil and gas processing” of the curriculum of the speciality “Chemical technology of processing of natural energy carriers and carbonic materials”. The presented methodology is aimed at the formation of the necessary professional competences of the future process engineers. The main methodological form of interdisciplinary integration implementation is shown: an integrated module (IM), which combines the disciplines closest in content and intersection of competences to be formed. Pedagogical requirements for the design of IM are highlighted. It is shown that successful implementation of each designed IM is possible when solving organisational and managerial tasks: methodological; content; organisational. The essence of these tasks is revealed. Specific examples of methods of IM inclusion in the educational process are given.
URI: https://elib.psu.by/handle/123456789/41390
metadata.dc.rights: open access
metadata.dc.identifier.doi: 10.52928/2070-1640-2023-40-2-12-18
Appears in Collections:Химическая технология природных энергоносителей и углеродных материалов
2023, № 2 (40)

Files in This Item:
File SizeFormat 
12-18.pdf517.51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.