Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/43084
Title: | Аргументативный компонент суперструктуры научно-популярных выступлений |
Authors: | Стефанова, Е. В. Stefanova, E. |
Other Titles: | Argumentative Superstructure Component of Popular Science Speeches |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой |
Citation: | Стефанова, Е. В. Аргументативный компонент суперструктуры научно-популярных выступлений / Е. В. Стефанова // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия А, Гуманитарные науки. - 2024. - № 2 (70). - С. 82-85. - DOI: 10.52928/2070-1608-2024-70-2-82-85 |
Abstract: | В фокусе внимания находится аргументативный компонент суперструктуры научно-популярных выступлений. Он включает три субкомпонента (тезис, аргумент, демонстрация). Тезис иллюстрирует позицию автора научно-популярного выступления касательно поднимаемой в выступлении проблемы. Аргумент служит средством доказательства утверждения. Демонстрация является средством пояснения / уточнения первых двух субкомпонентов. Таким образом, функция демонстрации – помочь зрителям / слушателям понять всю полноту информации, заключенной в тезисе и аргументе. Палитра языковых средств маркирует описанный в настоящей статье аргументативный суперкомпонент и его субкомпоненты. Понимание механизмов генерирования суперструктуры необходимо, в частности, студентам переводческих специальностей для лучшего запоминания больших объемов информации при осуществлении устного перевода. |
metadata.local.description.annotation: | The article focuses on the argumentative superstructure component of popular science speeches. It includes three subcomponents (thesis, argument, demonstration). The thesis illustrates the position of the author of a popular science speech regarding the issue raised in the speech. The argument is a means of proving the statement. The demonstration is a means of explaining / clarifying the first two subcomponents. Thus, the function of the demonstration is to help the audience / listeners understand the full scope of the information contained in the thesis and argument. The palette of linguistic means marks the argumentative supercomponent and its subcomponents described in this article. Understanding superstructure generation mechanisms is necessary for translation & interpreting students in particular to remember large amounts of information better when interpreting. |
URI: | https://elib.psu.by/handle/123456789/43084 |
metadata.dc.rights: | open access |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.52928/2070-1608-2024-70-2-82-85 |
Appears in Collections: | 2024, № 2 (70) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.