Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/43086
Title: | Тактика самодискредитации в научном диалоге |
Authors: | Чалова, О. Н. Chalova, O. |
Other Titles: | Self-Discrediting Tactics in a Scientific Dialogue |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой |
Citation: | Чалова, О. Н. Тактика самодискредитации в научном диалоге / О. Н. Чалова // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия А, Гуманитарные науки. - 2024. - № 2 (70). - С. 91-95. - DOI: 10.52928/2070-1608-2024-70-2-91-95 |
Abstract: | В статье рассматриваются вопросы, связанные с расширением границ научной коммуникации, с проникновением в научную сферу элементов других типов дискурса. В работе признается и обосновывается, что к числу таких элементов можно отнести некоторые рефлексивно-оценочные и ссылочные речевые действия, являющиеся атрибутами любого, но только не персуазивного, общения (к последнему, между тем, относится и научное). С одной стороны, эти действия временно понижают профессиональный статус (дискредитируют) своего производителя (что, казалось бы, должно противоречить тактике позитивной самопрезентации ученого), а с другой стороны – ориентированы на выполнение ряда важных функций, например, функции уклонения от критики, что оправдывает их использование в научной речи. |
metadata.local.description.annotation: | The article is about the expansion of the boundaries of a scientific communication as well as with the penetration of elements of other types of discourse into the scientific sphere. The paper recognizes and substantiates that some reflexive- evaluative and reference speech actions which are usually not attributes of a persuasive communication (including a scientific communication) can be supposed to be such alien elements. On the one hand, these actions temporarily lower their sender’s professional status (which may seem to contradict the tactics of a scientist’s positive self-presentation), but on the other hand, they are focused on performing a number of important functions, for example, the function of avoiding criticism, which justifies their use in a scientific speech. |
URI: | https://elib.psu.by/handle/123456789/43086 |
metadata.dc.rights: | open access |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.52928/2070-1608-2024-70-2-91-95 |
Appears in Collections: | 2024, № 2 (70) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.