Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/45346
Title: Нравственно-воспитательная проблематика в идейном наследии общества филоматов
Authors: Липская, О. Г.
Lipskaya, V.
Other Titles: Moral and Educational Problems in the Ideological Heritage of the Philomath Society
Issue Date: 2024
Publisher: Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой
Citation: Липская, О. Г. Нравственно-воспитательная проблематика в идейном наследии общества филоматов / О. Г. Липская // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2024. - № 1(41). - С. 16-20. – DOI 10.52928/2070-1640-2024-41-1-16-20.
Abstract: Рассматривается нравственно-воспитательный аспект деятельности общества филоматов, организо- ванного студентами Виленского университета. Важнейшей задачей деятельности общества изначально было нравственное совершенствование его членов, а впоследствии и всего социума. Одной из главных в иерархии нрав- ственных норм членами объединения считалось служение общему благу, стремление приносить пользу обще- ству. На пути совершенствования человека и социума наиболее действенным методом нравственного воспита- ния филоматами признавался метод личного примера. В качестве главной добродетели нравственно совершен- ного человека филоматы называли труд. Понимание труда как добродетели в идейном наследии общества фи- ломатов было неотделимо от критики существующих общественных отношений и необходимости освобож- дения крестьян от крепостной зависимости.
metadata.local.description.annotation: The article considers the moral and educational aspect of the activity of the Philomath society, organized by students of the Vilna University. The most important task of the society's activity was initially the moral improvement of its members, and subsequently of the entire society. One of the main moral norms in the hierarchy of the association's members was considered to be service to the common good, the desire to benefit society. On the way of improving man and society, the method of personal example was recognized by philomaths as the most effective method of moral education. Philomaths named work as the main virtue of a morally perfect person. The understanding of labor as a virtue in the ideological heritage of the Philomath society was inseparable from criticism of existing social relations and the need to liberate peasants from serfdom.
URI: https://elib.psu.by/handle/123456789/45346
metadata.dc.rights: open access
metadata.dc.identifier.doi: 10.52928/2070-1640-2024-41-1-16-20
Appears in Collections:2024, № 1 (41)

Files in This Item:
File SizeFormat 
16-20.pdf187.58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.