Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/46372
Title: Modeling of the Methodical System for Preventing the Negative Impact of Gadgets on the Development of Preschool Children’s Speech Competence
Authors: Saadi, K.
Chekina, А.
Саади, Х.
Чекина, Е. В.
Other Titles: Моделирование методической системы предотвращения негативного влияния гаджетов на развитие речевой компетентности детей дошкольного возраста
Issue Date: 2024
Publisher: Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой
Citation: Saadi, K. Modeling of the Methodical System for Preventing the Negative Impact of Gadgets on the Development of Preschool Children’s Speech Competence / K. Saadi, Chekina, А. // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2024. - № 2(42). - С. 27-31. – DOI 10.52928/2070-1640-2024-42-2-27-31.
Abstract: The article presents the authors’ model devoted to solving the problem of the negative impact of gadgets on various aspects of child development, including their speech competence. The authors define the preschoolers’ speech competence as a dynamic integral personal quality, manifested in the ability and willingness to successfully listen, perceive and reproduce information, be engaged in conversation, express personal opinions and points of view in the oral form in accordance with the age norm. The provided model consists of three interconnected blocks (modules): 1) pedagogical work with children, 2) interaction between the preschool institution staff and parents, and 3) measurement of the speech competence development. The pedagogical work with children implies a) the preschool institution’s responsibilities, and 2) parents’ responsibilities. The interaction between the preschool institution staff and parents starts with establishing continuous communication between the teachers and parents to provide information about gadgets use and its impact on children. Measurement of the competence development stipulates three levels of it (high, average, low) with general description of each.
metadata.local.description.annotation: Представлена авторская модель, направленная на решение проблемы негативного влияния гаджетов на различные аспекты развития ребенка, в т.ч. его речевую компетентность. Авторы определяют речевую компетентность дошкольников как динамическое интегральное личностное качество, проявляющееся в умении и готовности успешно слушать, воспринимать и воспроизводить информацию, включаться в разговор, выражать личные мнения и точки зрения в устной форме в соответствии с возрастной нормой. Представленная модель состоит из трех взаимосвязанных блоков (модулей): 1) педагогическая работа с детьми, 2) взаимодействие персонала дошкольного учреждения с родителями, 3) измерение развития речевой компетентности. Педагогическая работа с детьми объединяет два аспекта: обязанности дошкольного учреждения и обязанности родителей. Взаимодействие между персоналом дошкольного учреждения и родителями начинается с установления постоянного общения между учителями и родителями для предоставления информации об использовании гаджетов и их влиянии на детей. Измерение развития компетентности предусматривает три ее уровня (высокий, средний, низкий) с общим описанием каждого.
URI: https://elib.psu.by/handle/123456789/46372
metadata.dc.rights: open access
metadata.dc.identifier.doi: 10.52928/2070-1640-2024-42-2-27-31
Appears in Collections:2024, № 2 (42)

Files in This Item:
File SizeFormat 
27-31.pdf165.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.