Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/46821
Title: | Включение белорусских земель в образовательное пространство Российской империи в эпоху разделов Речи Посполитой |
Authors: | Новик, Н. Е. Novik, N. |
Other Titles: | Inclusion of the Belarusian Lands into the Educational Space of the Russian Empire in the Era of Partitions of the Polish-Lithuanian Commonwealth |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой |
Citation: | Новик, Н. Е. Включение белорусских земель в образовательное пространство Российской империи в эпоху разделов Речи Посполитой / Н. Е. Новик // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия А, Гуманитарные науки. - 2025. - № 1 (73). - С. 14-20. - DOI: 10.52928/2070-1608-2025-72-1-14-20 |
Abstract: | В статье показаны особенности включения учебных заведений белорусских земель в образовательное пространство Российской империи в эпоху разделов Речи Посполитой, выявлены трудности в осуществлении образовательной политики властей после присоединения новых территорий в конце XVIII в. Созданные для расширения российского влияния на востоке Беларуси главные и малые народные училища заняли определенную нишу в сфере образования, но не смогли вытеснить конкурирующие католические учебные заведения по причине недостаточной финансовой обеспеченности. В результате на рубеже XVIII–XIX вв. на белорусских землях сосуществовали две группы учреждений образования: с одной стороны, учебные заведения, созданные по общероссийскому образцу с обучением на русском языке; с другой стороны, различные школы, сохранявшие традиции времен Речи Посполитой и слабо интегрированные в имперское образовательное пространство. |
metadata.local.description.annotation: | The article shows the features of the inclusion of educational institutions of the Belarusian lands in the educational space of the Russian Empire in the era of the partitions of the Polish-Lithuanian Commonwealth, the difficulties in implementing the educational policy of the imperial authorities after the annexation of new territories at the end of the XVIII century. The main and small public schools created to expand Russian influence in the east of Belarus occupied a certain niche in the field of education, but could not displace competing Catholic educational institutions due to weak financial security. As a result, at the turn of the XVIII–XIX centuries, two groups of educational institutions coexisted on the Belarusian lands included in the Russian Empire: on the one hand, educational institutions created on the all-Russian model with instruction in Russian; on the other hand, various Catholic schools that preserved the traditions of the times of the Polish-Lithuanian Commonwealth and poorly integrated into the imperial educational space. |
URI: | https://elib.psu.by/handle/123456789/46821 |
metadata.dc.rights: | open access |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.52928/2070-1608-2025-72-1-14-20 |
Appears in Collections: | 2025, № 1 (73) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.