Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/48016
Title: | Методологическое значение аксиологических детерминант как основа концепции личностно-профессионального развития будущего педагога-музыканта |
Authors: | Цзо, Цин Zuo, Qing |
Other Titles: | Methodological Significance of Axiological Determinants as a Basis for the Concept of Personal and Professional Development of a Future Teacher-Musician |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой |
Citation: | Цзо, Цин. Методологическое значение аксиологических детерминант как основа концепции личностно-профессионального развития будущего педагога-музыканта / Цзо, Цин // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2025. - № 1(43). - С. 40-45. – DOI 10.52928/2070-1640-2025-43-1-40-45. |
Abstract: | Раскрываются аксиологические детерминанты музыкально-образовательного процесса, являющиеся методологической основой личностно-профессионального развития будущего педагога-музыканта. Концепция личностно-профессионального развития представлена рядом блоков, отражающих: 1) социальный заказ общества на компетентного специалиста в области музыкального искусства; 2) цель концептуализации – становление и развитие личностно-профессиональных качеств педагога-музыканта на основе базовых ценностей; 3) ценностные основания как музыкально-педагогической, так и учебно-музыкальной деятельности субъектов образовательного процесса; 4) теоретические позиции концепции, раскрывающие: сензитивный период становления профессионализма; основные взаимосвязи и зависимости личности с музыкально-образовательным процессом; аксиологические детерминанты как личностно-социальные конструкты сознания, фундаментальные позиции профессионала; 5) нормативная составляющая концепции представленная системным, аксиологическим, деятельностным и компетентностным подходами и принципами, их раскрывающими. |
metadata.local.description.annotation: | The article reveals the axiological determinants of the music educational process, which are the methodological basis for the personal and professional development of a future music teacher. The concept of personal and professional development is presented in a number of blocks, reflecting: 1) the social order of society for a competent specialist in the field of musical art; 2) the goal of conceptualization the formation and development of personal and professional qualities of a music teacher based on basic values; 3) the value foundations of both musical and pedagogical and educational and musical activities of the subjects of the educational process; 4) theoretical positions of the concept, revealing: the sensitive period of professionalism formation; the main relationships and dependencies of the individual with the music educational process; axiological determinants as personal and social constructs of consciousness, fundamental positions of a professional; 5) the normative component of the concept represented by systemic, axiological, activity-based and competence-based approaches and the principles that reveal them. |
URI: | https://elib.psu.by/handle/123456789/48016 |
metadata.dc.rights: | open access |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.52928/2070-1640-2025-43-1-40-45 |
Appears in Collections: | 2025, № 1 (43) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.