Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/48127
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorШабуня, Ю. Д.ru_RU
dc.contributor.authorShabunya, J.en_EN
dc.date.accessioned2025-09-03T13:15:29Z-
dc.date.available2025-09-03T13:15:29Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationШабуня, Ю. Д. Мотив таинственного портрета в английской готической литературе второй половины XVIII в. (на материале произведений Х. Уолпола, К. Рив, А. Радклиф) / Ю. Д. Шабуня // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия А, Гуманитарные науки. - 2025. - № 4 (76). - С. 51-55. - DOI: 10.52928/2070-1608-2025-76-4-51-55ru_RU
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/48127-
dc.description.abstractРассматривается мотив таинственного портрета в английской готической литературе второй половины XVIII в. на материале произведений Х. Уолпола (Horace Walpole, 1717–1797) «Замок Отранто» (The Castle of Otranto, 1764), К. Рив (Clara Reeve, 1729–1807) «Старый английский барон» (The Old English Baron, 1777), А. Радклиф (Ann Radcliffe, 1764–1823) «Удольфские тайны» (The Mysteries of Udolpho, 1794). Анализируются эстетические особенности данного мотива, отмечается его роль в создании готической атмосферы и раскрытии внутренних конфликтов персонажей. Выявляются ключевые функции портрета как средства выражения страха, тайны, двойственности и фантастического. Анализируется историчность портрета. Отмечается значение портрета как вещной детали и его связь с художественным пространством.ru_RU
dc.language.isoruru
dc.publisherПолоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкойru_RU
dc.rightsopen access-
dc.titleМотив таинственного портрета в английской готической литературе второй половины XVIII в. (на материале произведений Х. Уолпола, К. Рив, А. Радклиф)ru_RU
dc.title.alternativeThe Motif of the Mysterious Portrait in English Gothic Literature of the Second Half of the 18th Century (Based on the Works of H. Walpole, C. Reeve, A. Radcliffe)ru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.citation.spage51ru_RU
dc.citation.epage55ru_RU
dc.identifier.doi10.52928/2070-1608-2025-76-4-51-55-
local.description.annotationThe article deals with the motif of the mysterious portrait in English Gothic literature of the second half of the 18th century. It analyzes the works of H. Walpole “The Castle of Otranto” (1764), C. Reeve “The Old English Baron” (1777), A. Radcliffe “The Mysteries of Udolpho” (1794). The article notes the aesthetic features of the motif of the mysterious portrait and its role in creating a Gothic atmosphere and revealing the internal conflicts of the characters. It identifies the key functions of the portrait as a means of expressing fear, mystery, duality and the fantastic. It analyzes the historicity of the portrait. It notes the significance of the portrait as a material detail and its connection with the literary space.ru_RU
Appears in Collections:2025, № 4 (76)

Files in This Item:
File SizeFormat 
51-55.pdf636.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.