Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/48363| Title: | Креативные индустрии как метод сохранения культурного наследия. Уральский кейс |
| Authors: | Курумчина, А. Э. Kurumchina, A. |
| Other Titles: | Creative Industries as a Method of Preserving Cultural Heritage. Ural Case |
| Issue Date: | 2025 |
| Publisher: | Полоцк : Полоц. книж., изд-во ; Новополоцк : Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой |
| Citation: | Курумчина, А. Э. Креативные индустрии как метод сохранения культурного наследия. Уральский кейс / А. Э. Курумчина // Современные подходы к сохранению историко-кульутрного наследия стран СНГ: сб. ст. Междунар. науч. форума, Полоцк 29 сент. - 3 окт. 2025 г. / Полоц. гос. ун-т им. Евфросинии Полоцкой; под науч. ред. В. Е. Овсейчика. - 2025. - С. 204-212. – DOI 10.52928/978-985-531-917-8-2025-204-212. |
| Abstract: | Статья рассматривает проблему сохранения регионального культурного наследия посредством креативных индустрий на примере уральского региона. Первая часть статьи посвящена анализу истории и теории креативных индустрий, описан ряд важных методологических источников, позволяющих получить представление о тенденциях развития этой области знания. Рассмотрены вопросы содержания и смыслового наполнения терминов «культурные – творческие – креативные индустрии», показаны основные теоретические подходы к понимаю рассматриваемой сферы деятельности в контексте государственной культурной политики. Вторая часть представляет краткий анализ кейсов Свердловской области и Пермского края по сохранению и популяризации культурного наследия регионов благодаря технологиям, разработанным в сфере творческих/культурных/креативных индустрий. Дается анализ удачных и неудачных практик. В результате исследования сделаны выводы о важной роли креативных индустрий в развитии ДНК брендов, роли культурного наследия как фундамента для разработки философии мероприятий в сфере креативных индустрий, предлагается более активно привлекать ученых к указанной работе. |
| metadata.local.description.annotation: | The article examines the problem of preserving regional cultural heritage through creative industries using the Ural region as an example. The first part of the article is devoted to the analysis of the history and theory of creative industries, several important methodological sources are described, allowing one to get an idea of the development trends of this area of knowledge. The issues of the content and semantic filling of the terms cultural creative industries are considered, the main theoretical approaches to understanding the considered sphere of activity in the context of state cultural policy are shown. The second part presents a brief analysis of the cases of the Sverdlovsk region and the Perm Territory on the preservation and popularization of the cultural heritage of the regions thanks to technologies 205 developed in the field of creative / cultural industries. An analysis of successful and unsuccessful practices is given. As a result of the study, conclusions are made about the important role of creative industries in the development of brand DNA, the role of cultural heritage as a foundation for the development of the philosophy of events in the field of creative industries, it is proposed to more actively involve scientists in this work. |
| URI: | https://elib.psu.by/handle/123456789/48363 |
| metadata.dc.rights: | open access |
| metadata.dc.identifier.doi: | 10.52928/978-985-531-917-8-2025-204-212 |
| Appears in Collections: | Современные подходы к сохранению историко-кульутрного наследия стран СНГ. 2025 |
Files in This Item:
| File | Size | Format | |
|---|---|---|---|
| 204-212.pdf | 748.53 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.