Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/19101
Title: Психолого-педагогические особенности формирования культуры здоровья детей дошкольного возраста
Authors: Латыговская, О. В.
Issue Date: 2016
Publisher: Полоцкий государственный университет
Citation: Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2016. - № 15. - С. 35-41.
Abstract: контексте современной, социокультурной ситуации в связи с обострением социально- экономических проблем жизни общества и ухудшением состояния детского здоровья возрастает роль образования в формировании культуры здоровья и здорового образа жизни обучающихся разных возрастных групп, начиная с дошкольной ступени образования. В статье представлен содержательный и разносторонний анализ изучаемой проблемы. Определена сущность феномена «культура здоровья детей дошкольного возраста» как совокупность ценностного отношения ребенка к здоровью, а также личностно и социально значимых способов деятельности, направленных на обретение физического, психического и социального благополучия. Отмечены психолого-педагогические особенности формирования культуры здоровья детей дошкольного возраста, описаны факторы и критерии, позволяющие формировать ценностное отношение дошкольника к здоровью. Приведена характеристика понятия «элементарная, начальная здоровьесберегающая компетентность» как показатель готовности ребенка самостоятельно решать задачи здорового образа жизни и безопасного поведения.=In the context of a modern, social and cultural situation in connection with the worsening socio-economic problems of society and the deterioration of children's health, the role of education in shaping the culture of health and healthy lifestyles of students of different age groups from pre-school level of education. In the context of a modern, social and cultural situation in connection with the worsening socio-economic problems of society and the deterioration of children's health, the role of education in shaping the culture of health and healthy lifestyles of students of different age groups from pre-school level of education. The article is of a theoretical nature, which presents informative and comprehensive analysis of the problem being studied. The essence of the phenomenon of the "culture of health of preschool children" as a set of value-child relationship to health, as well as personally and socially meaningful ways of activities aimed at the acquisition of physical, mental and social well-being. The author identified psychological and pedagogical features of formation of culture of health of preschool children, describe the factors and criteria to form a value attitude to health preschooler. The characteristic of the concept of "elementary, primary health-competence" as an indicator of the child's readiness to independently solve the problem of a healthy lifestyle and safe behavior.
Keywords: Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
культура здоровья детей дошкольного возраста
ценностное отношение к здоровью
интегративное личностное качество
health culture of preschool children
integrative personal quality
value attitude to health
primary health-competence
URI: https://elib.psu.by/handle/123456789/19101
metadata.dc.rights: open access
Appears in Collections:2016, № 15

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
35-41.pdf187.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.