Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/38616
Title: | Качество образования как социальная ценность и объект педагогического мониторинга |
Authors: | Янч, В. В. Любченко, О. А. Yanch, V. Lyubchenko, O. |
Other Titles: | Educational Quality as a Social Value and Object of Pedagogical Monitoring |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой |
Citation: | Янч, В. В. Качество образования как социальная ценность и объект педагогического мониторинга / В. В. Янч, О. А. Любченко // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2023. - № 1 (39). - С. 11-15. DOI: 10.52928/2070-1640-2023-39-1-11-15 |
Abstract: | Представлены результаты исследования сущности и содержания понятия «качество образования», которое эволюционировало до удовлетворенности потребителей предоставляемой образовательной услугой, позволяющей исполнять социальный заказ на подготовку высококвалифицированных специалистов, обладающих не только знаниями и профессиональными компетенциями, но и обеспечивающей условия и возможности для развития творческого потенциала личности человека и гражданина. В рамках исследования качество образования проанализировано на двух уровнях: обучающегося и системы образования, поддерживающей сам процесс обучения. Основываясь на концептуализации качества образования, выделены основные элементы для его повышения. Педагогический мониторинг и оценка качества образования рассмотрены с точки зрения инструментов, позволяющих принимать взвешенные и своевременные управленческие решения, направленные на улучшение хода и результатов образовательного процесса. |
metadata.local.description.annotation: | The article reveals the results of the research of essence and content of the concept “educational quality”, which has evolved to customer satisfaction with the provided educational service, allowing to fulfill the social order for training of highly qualified specialists, possessing not only knowledge and professional competences, but also providing conditions and opportunities for development of creative potential of a personality and a citizen. Within the framework of the research the educational quality has been considered at two levels – at the level of the learner and at the level of the educational system that supports the educational process itself. Based on the conceptualization of the quality of education, the main elements that allow improving it are highlighted. Pedagogical monitoring and assessment of the educational quality are considered from the perspective of tools that allow making balanced and timely management decisions aimed at improving the progress and results of the process. |
URI: | https://elib.psu.by/handle/123456789/38616 |
metadata.dc.rights: | open access |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.52928/2070-1640-2023-39-1-11-15 |
Appears in Collections: | 2023, № 1 (39) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.